Gasballon Bel ons : (051) 312 325Gasvlucht op 21 april 2013.Aan boord, Gino Ciers & Bob Berben, Benoit Verougstraete en Peter Snoeckx die een reportage wil maken voor het internet “vliegtijdschrift” Hangar Flying. Trouwe volgers zijn opnieuw onze NISSAN Pathfinder met Leon en Anita.Weersvooruitzichten waren goed, maar we slagen er toch niet in om de ballon de avond voordien op te blazen en klaar te zetten, zoals gewoonlijk, wegens een te strakke wind. Alles wordt wel klaargelegd zodat we direct, vroeg de volgende morgen, kunnen starten met het gasvullen en het vluchtklaar maken van de gasballon. Het zal een kort nachtje worden in het bedje van ons clubhuis. ’s Morgens heel vroeg (3 u) blijkt er, buiten verwachting, toch nog voldoende wind te zijn, maar we kunnen de ballon Belgica II rechtzetten en vertrekken, de door de hysplits voorspelde richting is min of meer correct, de snelheid echter niet en we gaan sneller dan verwacht richting Holland. We gaan, in het aardedonker, hoog genoeg varen, voor de veiligheid, en ook omdat er daar hoog in de lucht toch wat minder wind staat. Machtig toch, dat ballonvaren in stilte en in het donker. Vooral de zon zien opgaan midden tussen wolkenflarden is nog steeds een betoverend gezicht. Het wordt een mooie vaart van bijna 6 u, de wind neemt in de loop van de morgen steeds meer af en we kunnen zelfs enkele naderingen en landingen oefenen in Nederland, en ook rakelings over de bomen van een groot bos vliegen. Zachte landing in Reek bij een supervriendelijke landbouwer en na het ‘landungsfest’ (etentje met zijn allen na de landing, steeds een feest met de vele verhalen) terug huiswaarts waar we moe en voldaan aankomen ’s avonds na een urenlange file voor de Kennedytunnel in Antwerpen. Ik kijk nu al uit naar de vlucht voorzien voor het Pinksterweekend 2013! vaartverslag D-OCOX 21 april 2013 top |
|