distri europe ballooning

Gasballon Bel ons : (051) 312 325

Eerste gasballonvaart 2011  08.03.2011

Eerste gasballonvaart 2011 08.03.2011

Zweven tussen de ooievaars.
Na onze laatste gasballonvaart einde december hadden we ons min of meer voorgenomen om te proberen in de eerste 4 maanden van 2011 elke maand een keer te varen. Helaas, helaas, we waren al maart en het was er nog steeds niet van gekomen. Reeds vanaf 3 maart waren de voorspellingen het begin van de week erop bijzonder gunstig. Krachtige hogedruk invloed en stabiel weer. De hysplits voor maandag 7/3 waren richting Nederland met een krachtige wind, maar dinsdag 8/3 zag er zeer goed uit met naar Z en zelfs ZW draaiende wind en zeer zonnig. We besloten dat ook om ervoor te gaan en op maandagmiddag naar Gladbeck te vertrekken. Helaas kon compagnon Jürgen zich niet vrijmaken en moest ik dus op zoek naar andere “ballast”. Een kort Sms’je naar een aantal personen op mijn gasballonlijstje leverde 2 enthousiaste collega warmelucht ballonvaarders op die popelden om hun eerste gasballonvaart te maken. Ze konden zich vrijmaken en we spraken met volgers Leon & Anita af om op maandagmiddag naar Gladbeck te vertrekken. Maandagavond kwamen we dus toe aan ons clubhuis aldaar en Jan Demuzere en Tom Deleersnyder waren verwonderd over de uitgebreide en vrij luxueuze faciliteiten die we daar hebben. Een telefoontje naar Wilhelm Eimers en alles stond voor ons klaar, ook de chauffage was reeds aangezet. Pure verwennerij. Toen Willi dan ook vroeg met hoevelen we waren en of hij en Benjamin konden meevaren kon ik natuurlijk geen nee zeggen, integendeel, zo had ik direct de gerustheid om mijn “ex-instructeur” en meest ervaren gasballonvaarder ter wereld ook mee aan boord te hebben.
We besloten de avond zelf de ballon klaar te leggen en hem pas ’s morgens te vullen, want hoe later we opstegen, hoe beter de vaarrichting zou worden… achteraf bleek dit ook volledig te kloppen, bedankt hysplits van NOAA! Dinsdagmorgen vroeg opgestaan, het vullen gestart, alles verliep vlot en zonder problemen en rond 8 u kwam Willi toe. Hij zou alleen meevaren met mij, Benni kon niet.
Na een krachtig ontbijt met het traditionele spek en ei, klaargemaakt door Anita konden we om 9 u stipt opstijgen. Het bleek inderdaad een prachtige dag te zijn, met zeker 50 km zichtbaarheid en op hoogte stond toch wat wind. De “stuurbaarheid” door te spelen met de vlieghoogte bleek perfect en zo konden we handig een paar TMA’s en vliegveldjes vermijden. Tom en Jan genoten zichtbaar van hun eerste gasballonvaart en dat doet dubbel deugd, zelf genieten en weten dat alle passagiers dubbel meegenieten. We vaarden over een prachtige streek, met vele windmolens en bossen en turfgronden. Veel wild ook gezien en ook een openlucht varkenskwekerij (zie foto’s) met honderden varkens die buiten in open lucht werden gekweekt, elk op hun eigen kleine weide met schuilhokje. Tijdens het laatste deel van de vaart, dichtbij de kust werden we regelmatig vergezeld van groepjes ooievaars, die zwevend op de thermiek terugkeerden naar hun broedplaatsen…misschien wel naar het Zwin…of Plankendael. En dat zonder kompas, kaarten, GPS, hoogtemeter of wat dan ook…
In elk geval, het was een mooie, lange vlucht, we hebben de zee gezien, een stukje aardrijkskunde bijgeleerd, de WEZER overgevlogen, een der 4 grootste rivieren van Duitsland, nooit eerder van gehoord en een mooie en vlotte landing met toch nog wat wind en windstootjes, maar we kunnen wel zeggen dat we een perfecte landing gemaakt hebben… behalve opnieuw de antennes vergeten binnen te nemen, klein schoonheidfoutje. Jan dropte het sleeptouw perfect op het juiste moment en even later lagen we stil, vlakbij een baantje. Groot was onze verwondering toen onze crew reeds na 2 minuten bij ons was, zonder meer een puike prestatie. Na het opruimen moe maar tevreden naar huis, ttz eerst 300km naar Gladbeck en dan nog iets verder naar huis waar we iets na 3u ’s nachts, moe maar voldaan aankwamen. Alweer een mooie lange gasballonvaart op ons palmares, ik kijk al uit naar de volgende!
Aan boord: PIC Gino Ciers, Co: Wilhelm Eimers, passagiers Jan Demuzere, Tom Deleersnyder die als ballonvaarders flink meegeholpen hebben bij de navigatie en het gedoseerd uitgooien van ballast.
Trouwe volgers: Leon en Anita… beter kon niet!
Bedankt iedereen!


Vaartverslag Bremerhaven 8 maart 2011
Rode lijn = gevolgde route met ballon, groene is lijn met auto terug naar Gladbeck Voorspellingen hysplit van NOAA Aan boord, Tom, Jan, Gino en Willi Opbouw van de Belgica II op dinsdagmorgen
D-OCOX gezien vanuit het mandje Grote openlucht varkenskwekerij En groot was het... gelukkig schrokken de varkens helemaal niet van de gasballon Zicht op onze Garmin Gps


Gasballon top 
051 - 312 325
Mail ons

Meteo