Gasballon Bel ons : (051) 312 325Friedrich Thode Dauerwettfahrt 04.06.2010Al lang hadden Jürgen en ikzelf deze wedstrijd in onze agenda's ingeplant. En we hadden geluk. Uit onze koersberekeningen bleek dat we die vrijdag een kans hadden om op lage hoogte richting West-Vlaanderen, naar huis dus, te vliegen. Het beloofde een mooie, zonnige en warme dag te worden dus ideaal voor een trainingsvaart met alleen piloot en co-piloot in het mandje. Doordat de wedstrijdregels iets aangepast werden tijdens de laatste briefing en het weerbeeld supergunstig was werd besloten er een "duurvaart" van te maken... zo lang mogelijk airborne blijven dus. Onze Duitse vrienden zagen dat helemaal zitten en beslisten hoog te varen en zo lang mogelijk in de lucht te blijven met héél trage windsnelheden. Wij bleven echter bij ons plan om op lage hoogte eens richting "thuis" te proberen te sturen, al was het maar om met onze Belgica II eens boven België te varen en onze crew en spotters tevreden te stellen. Het werd een mooie vaart met start 30 minuten na middernacht en veel ups en downs tijdens de vaart, veroorzaakt door serieuze thermiek (stijg-en daalwinden). Perfecte trainingsvaart dus voor de Gordon Bennett wedstrijd (soort wereldkampioenschap voor gasballonnen) waaraan we in september deelnemen.Ons plan lukte relatief goed, alleen boven Antwerpen viel de wind weg en hingen we daar een paar uur te hangen, maart toch slaagden we erin om tegen 's avonds tussen Gent en Aalst veilig te landen. Onze volgauto was opnieuw ter plaatse en crewlid François kwam aangereden met lekkere broodjes en koele biertjes. Kortom, geslaagde trainingsvaart, veel bijgeleerd... Vaartverslag Friedrich Thode Dauerwettfahrt 04.06.2010 top |
|